Aby pompa mogła efektywnie pracować w trybie bypassu, musi posiadać niezbędne wyposażenie i być zaprojektowana do obsługi minimalnego przepływu. Pozwoli to uniknąć przegrzania i wycieku. Ważne jest również posiadanie odpowiedniego zaworu zwrotnego, który zapobiegnie przegrzaniu. Rodzaj zastosowanego wyposażenia powinien być oparty na aplikacji i wielkości pompy. Ponadto ważne jest zapewnienie odpowiednich osłon sprzęgła, aby zapobiec zatkaniu się kół zębatych.
Typowa pompa zębata jest chłodzona przez przepływ cieczy. Ciecz jest pobierana ze zbiornika i krąży między kołami zębatymi a komorą pompowania. Jednakże objętość płynu, która przepływa przez system może nie być wystarczająco duża, aby osiągnąć pożądane minimalne natężenie przepływu. Zamiast tego niewielka ilość płynu jest zwracana do zbiornika w celu uzupełnienia utraconej objętości i schłodzenia pompy.
W obudowie pompy zębatej znajdują się wewnętrzne zawory przelewowe. Zawory te są przeznaczone do selektywnego kierowania przepływu cieczy pod ciśnieniem z portu wlotowego do portu wylotowego. Ponadto wewnętrzny zawór przelewowy zapobiega powstawaniu ciśnienia wewnątrz obudowy pompy.
Na korpusie 11 zaworu zamontowany jest kołpak 36, przy czym pierwsze przejście sterujące 46 umieszczone jest na dolnym końcu komory uruchamiającej 38. Głowica tłoka 40 jest wprowadzona do komory uruchamiającej 38 i może być przesuwana w górę i w dół względem sprężyny 41. To działanie powoduje, że szpula 31 wysuwa się przez centralny otwór bloku zaworu 35. Alternatywnie, szpulka może zostać wepchnięta do drugiej pozycji wbrew sile sprężyny 41.
Blok zaworowy 35 i kołpak zaworowy 36 są przymocowane do korpusu 11 zaworu za pomocą łączników 37. Posiadają one również pierwsze i drugie przejścia sterujące 46 i 47, które komunikują się z górnym i dolnym końcem komory uruchamiającej 38. Podobnie dolny koniec komory sterowania przepływem 32 jest zamknięty przez gwintowany w korpusie grzyb 33.
Pompa obejściowa jest urządzeniem o wysokiej sprawności, które ma zmniejszone obciążenie silnika. Gdy pompa jest w trybie obejścia, wymaga tylko minimalnej mocy. W przeciwieństwie do tego pompa w trybie aktywnym może pobierać duże ilości cieczy. Co więcej, działa płynnie i wydajnie. Zawory obejściowe są przydatne w wielu rodzajach pomp, w tym w pompach ściekowych i pompach paliwowych.
Projektowanie i instalacja bypassów musi być przeprowadzona z najwyższą starannością. Środki bezpieczeństwa obejmują zabezpieczenie przed wyciekiem, podparcie rur i przejścia dla ruchu drogowego. Można również zastosować monitorowanie stanu rurociągu oraz elastyczne połączenia instrumentów. Dodatkowo, bypassy powinny być przetestowane, aby upewnić się, że nie spowodują niepotrzebnych opłat za oczyszczanie.
Chociaż bypassy są stosunkowo proste w instalacji, muszą być zaprojektowane z odpowiednim wyposażeniem, aby zapewnić maksymalną wydajność. W przeciwnym razie mogą powodować niestabilne zmiany natężenia przepływu. Chillery, na przykład, nie mogą tolerować nieregularnych zmian przepływu. Dlatego ważne jest posiadanie bypassu, który nie otwiera się szybko lub bypassu, którym można manipulować w celu osiągnięcia określonego natężenia przepływu.